آزمایش تیروئید در دوران بارداری

آزمایش تیروئید در دوران بارداری

پر کاری تیروئید(هیپرتیروئیدی)  در بارداری 
پرکاری تیروئید لزوماً منجر به ناباروری در زنان نمی شود. اما اگر زنی با پرکاری تیروئید باردار شود و درمان نکند، احتمال سقط جنین، عقب ماندگی ذهنی، زایمان زودرس، اختلالات مادرزادی و فشار خون در دوران بارداری در او افزایش پیدا می کند.

برای درمان افراد غیر باردار که پرکاری تیروئید دارند، می‌توان از جراحی و یا ید رادیواکتیو استفاده کرد اما این درمان در حاملگی ممنوع بوده و کسی که چنین درمانی گرفته تا ۶ ماه نمی تواند باردار شود. برای درمان زنان باردار لازم است از داروهای خوراکی استفاده شود تا هورمون‌های تیروئید در حد نرمال نگه‌داشته شود.پروپیل تیوراسیل بهترین دارو در سه ماه اول بارداری در زنان مبتلا به پرکاری تیروئید است . بعد از سه ماه اول داروی "متی مازول"  استفاده می شود.

کم کاری تیروئید (هیپو تیروئیدی) در بارداری

کم کاری تیروئید هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن، هورمون تولید کند. علائم دیده شده در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شامل :خستگی ، خواب آلودگی ، فراموشکاری ، مشکلات یادگیری، ناخن و موی خشک و شکننده ، پوست خشک و خارش دار ، صورت پف آلود و ورم پلک ها ، کاهش ضربان قلب ، افزایش وزن ، افسردگی، بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر ، گرفته شدن صدا، ضعف و درد عضلانی، بی‌حس شدن دستها، حساسیت زیاد به سرما، یبوست و.. می باشد.کم کاری تیروئید در بارداری (اگر درمان نشود)  باعث بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید و اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی در جنین می شود.